Efter att ha skapat världens bästa webbsida, är det väl dags för dig att få andra att se den? Många tror att Google kommer självmant hitta sidan och få över innehållet till sökresultaten när man söker efter innehållet. Önskar att det hade varit så enkelt, tyvärr så funkar det inte så, utan man behöver lägga tid på att få Google att “indexera” sidan. Här berättar vi hur och varför man ska göra det!

Vad är SEO?

SEO eller Search Engine Optimization står för sökmotoroptimering, vilket är praxis att öka kvantiteten och kvaliteten på trafiken till din webbplats genom organiska sökmotor resultat.

En webbplats beräknas få 60% av sin trafik genom s.k. sökmotorer som Google, Bing, Yahoo och andra. Därför är det viktigt att få dessa sökmotorer kunna se ditt innehåll på rätt sätt och kunna läsa informationen för att visa det för de som söker efter det på nätet.

Varför är SEO viktigt?

Ett exempel på detta är när du söker efter en artikel om en ny Grill och söker på ordet “Grill” på Google. Resultaten på Google baseras på en algoritm där Googles egna “robotar” har läst innehållet på flera sidor och presenterar information för dig för att du ska kunna hitta informationen snabbt och enkelt.

Weber som är en väldigt populär tillverkare av grillar dyker t.ex. inte på första sidan trots att den är väldigt populär bland grill-tillverkare. Anledningen till detta är SEO, där Google gjorde en bedömning att andra webbsidor är “viktigare” och innehåller bättre information än Webers webbsida.

Vissa sökord är väldigt populära och därför kan det vara väldigt svårt för ett företag att konkurrera med stor spelarna på sökmotorer som lägger miljoner på annonsering för att få sina resultat högst upp på sökmotorer. Så hur gör man då?

Hur gör man?

Det första man måste förstå är att SEO är inte enda sättet att dyka högst upp på Google. Andra faktorer som hur relevant ditt domännamn är, hur länge din webbsida har funnits och hur mycket pengar du lägger på annonsering på varje sökmotor spelar stor roll för din placering. SEO är dock den “billigaste”-lösningen som finns och den som man kan styra enklast och bäst.

SEO kan delas i tre olika delar, där varje del är minst lika viktig som den andra och alla tre delar tillsammans rankar din webbplats högre i ett visst sökord. Vissa sökord kan vara nästintill omöjliga att placeras högt på, därför skall man alltid söka andra ord som kan vara minst lika viktiga och samtidigt kunna ranka din webbplats högt på dem.

De tre delarna är Analys, Optimering och Länkstrategi.

Analys

Analys handlar om att man ska göra en analys på varje sökord som är relevant för din verksamhet i en s.k. RoI analys (Return of Investment) där varje sökord undersöks i hur många gånger sökordet söks på nätet, sedan skall man undersöka hur relevant ordet är för din verksamhet, d.v.s. hur många som söker det ordet kommer att hitta relevant information på din webbplats.

Sista steget är att se på var dina konkurrenter placeras när man söker på ordet och hur stora dina konkurrenter är. T.ex. om du är en liten bilhandlare i Skellefteå som säljer Audi bilar, så skall inte ditt sökord vara Audi där flera andra bilhandlare runt om i världen kommer att placeras mycket högre än dig!

Optimering

Efter att ha hittat dina sökord, börjar det viktiga arbetet att bygga innehållet på din webbplats kring dessa ord. Enklast är att skriva innehåll där dessa sökord är centern av texten. Samtidigt skall formatet på din webbplats ha en specifik order där allt innehåll vara rätt formaterat för att sökmotorer skall kunna läsa innehållet rätt.

Sökmotorer kommer inte bara att se på orden, de kommer även titta på format som titlar, H1-H6 taggar, Bilders Alt-taggar, Interna och externa länkar till texten och meta beskrivningar och taggar.

Länkstrategi

När man har skapat sitt innehåll, är det nu dags att länka innehållet till mer relevant innehåll på din webbplats. T.ex. när man skriver om försäkringar på en viss sida, skall man länka till sidan från andra sidor där man beskriver försäkringar oavsett hur litet man nämner det. Detta ger sökmotorer en bild av hur relevant innehållet på hela webbplatsen är och samtidigt kunna visa relevant information för sökaren om innehållet.

En annan viktig aspekt är den s.k. PageRank som Google använder sig av. PageRank ger dina interna sidor ett värde baserat på hur många länkningar varje sida har från andra sidor på webbplatsen för att förstå hur viktigt innehållet är för varje enskild sida.

Hjälp?

Ibland kan SEO kännas som en omöjlig uppgift att skapa och hantera på din webbplats. Därför kan det vara bra att veta att det finns flera professionella webbyråer som kan hantera och skapa innehållet för din webbplats där din webbsida kan rankas högt bland sökningarna.

Vi på Leembo Webbyrå erbjuder SEO-verktyg med alla våra webblösningar för att hjälpa er komma igång rätt snabbt och smidigt. Vi kan även sköta hela SEO-hanteringen åt er för att ni ska kunna fokusera på det ni gör bäst. Sköta eran verksamhet.

Hur värdefull var detta inlägg?

Klicka på en stjärna för att betygsätta

Medel betyg 4.3 / 5. Rösträkning: 134