En av de största anledningarna till att starta en E-handel är så klart globalisering. Att nå fler kunder med sina produkter är ett mål som varje verksamhet önskar sig och strävar efter. Med en E-handel, har man möjligheten att kunna erbjuda sina produkter till målgruppen var de än befinner sig. Det är upp till varje enskild handlare att bestämma vilka geografiska områden och vilken målgrupp man vill nå till med sin E-handel.

För att starta en E-handel, behöver man analysera vissa området för att säkerställa en framgångsrik verksamhet. Först skall man analysera sin idé, skapa en handlingsplan och undersöka om det finns ett behov och utrymme för de produkterna man vill sälja på sin E-handel.

Vad skall man sälja på sin E-handel?

Oavsett om det är en produkt eller tjänst man vill sälja på sin E-handel, skall man alltid göra en analys av hur produkten jämför sig med konkurrenter och andra aktörer som finns i det geografiska området man vill sälja till. Man skall även analysera vilka olika lagar och regler gäller i försäljningen i dessa områden. Ett exempel på detta är, om man vill sälja vinflaskor online, kan det vara värt att se vad lagar och bestämmelser är i de länderna man vill sälja vinet till. Samma sak gäller andra produkter som färskvaror och tobaksprodukter.

Dags att börja planera!

Första man skall göra är att skapa en handlingsplan, där skall det stå beskrivet vad man skall sälja, till vilken målgrupp och i vilka geografiska områden. I planen skall det även finnas analyser över konkurrenter, behovet för utbudet samt vilka prisnivåer man skall minst ha för att ha en marginal och kunna täcka alla kostnader.

Bygga E-handel

Innan man börjar sälja sina produkter online, först kommer det roliga att hitta ett namn till sin E-handel, skapa en logga och grafisk profil som passar verksamheten. Det kan hända att du har redan en grafisk profil, då kan du använda din existerande profil. Ett tips är att göra en analys över profilen och se om den passar ditt handlingsplan, och även modifiera denna profil för att den ska passa in i planen.Saknar du en profil, skapa en eller anlita en firma som kan ta fram en grafisk profil som passar din E-handel.

Hur tar man betalt på E-handel?

En annan viktig faktor, är att välja en s.k. Payment Gateway. En Payment eller Betalnings Gateway är en tjänst man kan beställa som man kan ta betalt via på nätet. Idag finns det flera att välja mellan, som t.ex. PayPal, Payson, Klarna, DIBS och flera andra aktörer.

Man kan även förenkla det och ta betalt via Swish, Banköverföring och Postförskott. Dessa val medför dock en manuell hantering av betalningar och brukar i regel ta mer tid än en Gateway.

Oavsett valet av en Gateway, skall man alltid se till att välja en betalningssätt som passar produkten och området som man vill sälja till. Ett exempel på detta är att vissa aktörer saknar tillgång till svensk Bank ID och därför kan det svårt att ta betalt med svenska bankkort medan andra saknar betalningar med faktura som vissa kunder behöver för att betala större köp.

Leverera produkterna till kunderna

TA-system

TA står för transportadministration. TA-systemet kan vara fristående eller integrerat i till exempel ett affärssystem, lagersystem eller en e-handelsplattform. För att gods eller paket ska nå fram på ett önskvärt sätt måste många variabler både internt hos företaget som skickar godset och externt hos transportören samarbeta. Därför kan man säga att det övergripande syftet med ett TA-system är att på olika sätt underlätta och förbättra interaktionen mellan alla parter för att paketet skall nå kunden på rätt sätt.

Andra sätt att skicka paket

Man kan även självklart skicka paketen själv med t.ex. Postnord, DHL eller andra aktörer utan att skriva avtal.

De mest populära TA-system som fungerar med de flesta plattformarna idag är Unifaun & Pacsoft Online. Sedan finns det TA-system som man kan sända manuellt med som den populära Sendify som vi även rekommenderar! Man kan självklart även gå till närmaste Postnord eller DHL-ombud och skicka paketen själv därifrån.

Huvudregeln är att man skall spara så mycket som möjligt i början och kanske använda system som Sendify till att börja med och sedan gå över till Unifaun eller Pacsoft Online när man har flera hundra paket att skicka dagligen.

E-handels plattformar

En plattform är systemet bakom webbshoppen där kunden kan se produkterna och handla produkterna. Plattformen skall vara anpassad till ditt utbud, din profil, policies och lagar samt dina betalningsalternativ.

Flera exempel på dessa plattformar är WooCommerce, Shopify, BigCommerce, OpenCart och flera andra aktörer. Fördelar och nackdelar med varje plattform kan variera beroende på valet av utbudet och handlingsplan.

I detta fall rekommenderar vi alltid att man väljer en webbyrå som kan hjälpa dig med valet och uppbyggandet av plattformen samt bestämmelser och regler av lanseringen av webbshoppen.

Förutom att bygga plattformen, skall man installera alla tillägg som behövs som betalnings Gateway, eventuella TA-system, säkerhetssystem och certifikat (SSL-certifikat är ett måste för en lyckad och säker webbshop!) samt skriva alla policies.

Dags att lägga upp produkterna på E-handel

Nu när man har sitt handlingsplan på plats, skrivit avtal till Betalnings Gateway och eventuellt bestämt Leverans alternativet och tillslut byggt E-handels plattformen och installerat alla tillägg. Nu är det dags att lägga in produkterna i webbshoppen. Alla produkter som skall läggas in i webbshoppen skall följa ett par punkter som är viktiga för att du ska lyckas med dina webbshop.

  1. Titel
  2. Produktbilder
  3. Produktbeskrivning

Titel

När man skriver texter till sina texter skall man skriva s.k. SEO-vänliga texter och skapa en SEO-vänlig produktsidor.

För att läsa mer om SEO och varför den är viktig, läs artikeln jag har skrivit om SEO här!

Vi börjar med titeln, en SEO-titel skall vara mellan 50-60 karaktärer (mellanslag inräknade som karaktär). Skriver man längre än 60 karaktärer så riskerar man att få sin titel avklippt på sökmotorresultat. Titeln skall helst inte innehålla stopp ord som och, men, så, på, eller, var, med etc. Använd istället s.k. Action ord som t.ex. Hur, Lär, Gör, Guide, Ta, Få, Gå, Köp, Handla. Dessa ord ger klarhet om vad sidan innehåller och vad syftet med sidan är.

Bra SEO-titel: Handla blommor till alla hjärtans dag på MinWebbshop.se

Dålig SEO-titel: Blommor och tillbehör | MinWebbshop.se

En titel skall innehålla så många Action ord som möjligt med så få Stopp ord som möjligt och beskriva innehållet så mycket som möjligt och innehålla max 60 karaktärer. Enkelt eller hur 🙂

Produktbilder

Produktbilder är en konst som kan öka din försäljning med mer än 300% (Enligt Forbes Magazine). Att ta egna produktbilder istället för att använda tillverkarens bilder ökar dina besökare och med det dina avslut. Samtidigt är storleken på varje bild viktig för att öka hastigheten på webbshoppen och öka i ranker på Google och andra sökmotorer. Något viktigt man skall alltid tänka på är foton skall ha samma filnamn som produkten. T.ex. skall filerna till en produkt med titeln “Röda blommor till Alla hjärtans dag” ha filnamnet “roda_blommor_alla_hjartans_dag.jpg”, detta för att sökmotorer skall fatta att filen är sammankopplad med produkten. En annan viktig aspekt är s.k. ALT taggar som skall ligga i produktsidan som skall helst vara samma som titeln på produkten.

Produktbeskrivning

Produktbeskrivningen skall helst vara minst 300 karaktärer lång med meningar som inte är längre än 20 ord och helst innehålla så få Stopp ord som möjligt. Texten skall självklart även vara tilltalande till just din målgrupp med ord som de känner igen från marknaden och vara enkel att förstå. Man skall även helst undvika ord som “Bästa produkten”, “Bra kvalité” och andra ord som kunden förknippar med dålig marknadsföring.

Ett bra tankesätt som man skall försöka komma ihåg är att man inte skall sälja en produkt, utan sälja en upplevelse till läsaren.

Få den första kunden

Nu kommer den viktiga resan till första kunden. Detta kan ta ett par timmar, dagar, månader eller t.o.m. år beroende helt på hur man har marknadsfört sig och hur bra texter man har skrivit. Har man skapat sociala medier kanaler, marknadsfört webbshoppen, informerat sina kunder.

“If you build it, they will come”. Den repliken funkar verkligen inte här! Man skall nu får sina framtida kunder att hitta sin webbshop genom att annonsera på nätet, sociala medier, på andra butiker, sökmotorer, ja egentligen så skall man annonsera där kunderna befinner sig.

Ett exempel på detta är att klädbutiker gör reklam mest inne på gallerior och på TV under filmkvällar. Medan IT-bolag gör reklam på sökmotorer och IT-tidskrifter medan de flesta byggare kör skyltar på sina företagsbilar ute på gatorna. Det är helt enkelt du som ska analysera var dina kunder är och göra reklam på rätt kanal för att nå just dem.

Reklamationer & garantier

Om du sålt en produkt till en konsument som det sen visar sig vara fel på, är du skyldig att ta emot konsumentens reklamation. Konsumenten kan reklamera fel på produkten i upp till tre år från inköpstillfället. Reklamationsrätten påverkas inte av eventuell garanti. En produkt kan ha en garanti på ett år, men konsumenten har fortfarande rätt att reklamera produkten i tre år. För att du ska vara skyldig att åtgärda felet ska felet vara ursprungligt. Till exempel ett fabrikationsfel.

Frakten tillbaka skall betalas av kunden och kunden är skyldig att förpacka varan för att inga skador skall uppstå under transporten.

Återköp

Enligt svensk lag, ger distansköp 14-dagars återköpsrätt. Detta gäller dock inte på beställningsvaror och tjänster. Frakten på återköp betalas dock av kunden. Man kan stå för fraktkostnaden, detta ger kunden tryggheten att handla på nätet som i butik där man kan klämma och känna på produkten innan köp. De flesta E-handel som säljer kläder och accessoarer på nätet erbjuder frifrakt på återköp för att öka försäljningen och tryggheten hos sina kunder som kan klämma och känna på produkterna hemma.

Support

Att ge support på produkter man säljer på sin E-handel är minst lika viktig för reklamen. Kunder som känner trygghet och får rätt hjälp kommer att rekommendera dig och fortsätta handla via E-handeln. Detta kommer att öka försäljningen samt ge fortsatta nöjda kunder.

Hur värdefull var detta inlägg?

Klicka på en stjärna för att betygsätta

Medel betyg 4.7 / 5. Rösträkning: 192